Afbeelding boek Professional organizing je leven op orde

Is jouw leven al op orde? – RECENSIE

Veel jongeren vinden het lastig om hun zaakjes op orde te krijgen en te houden. Dat is niet zo vreemd: tegenwoordig krijgen we op één dag net zoveel informatie binnen als een middeleeuwer in zijn hele leven! Veel mensen vinden het dan ook lastig om hun leven op orde te brengen en te houden. Gelukkig is daar nu een prima boek wat alles simpel en praktisch uitlegt: Professional organizen, je leven op orde!

Nieuw vak op school

Bij de MBO juridische-administratieve beroepen is al doorgedrongen dat je leven niet zomaar vanzelf op orde raakt. Daar heb je competenties voor nodig. Daarom hebben zij de specialisten op dit gebied als voorbeeld genomen en is hier het vak professional organizing vanaf 2015 een verplicht onderdeel van het curriculum. Iedereen zou dit op school moeten leren!

Het boek

Dit leerboek legt helder en duidelijk de basis voor opruimen en structuur aanbengen in je leven.  Speciaal voor het MBO geschreven, is dit leerboek een aanrader voor alle jongeren. Ook mensen die willen beginnen met structuur in hun leven te brengen, maar geen flauw idee hebben hoe dit aan te pakken, vinden hier de basis-principes uitgelegd. Het boek  leest lekker weg en is ook een fijne opfrisser van je kennis wanneer je even vastloopt.

Studenten en jongeren

Boek, speciaal voor MBO-studenten

Vroeger en nu

De drie schrijvers van het boek Professional organizing, je leven op orde, hebben haarfijn door dat het leven tegenwoordig gaat over keuzes maken.  In de middeleeuwen viel er niet veel te kiezen en was het aantal keuzemomenten óók beperkt. Je had bijvoorbeeld maar één meubelmaker. Dus daar ging je heen. De meubelmaker had keuze uit wel vier modellen stoelen. Niet zo’n heel moeilijke keuze dus, als je überhaupt  al een stoel kon betalen. Tegenwoordig moet je voor het kopen van een stoel veel meer keuzes maken. Denk aan: online kopen of naar een echte winkel. Welke winkel dan en in welke stad. Beslissingen over de maat, kleur, stijl, materiaal, prijs, bezorgen, afhalen, service, levensduur etc.

Dat keuzes maken en overzicht houden steeds moeilijker wordt, blijkt wel uit het feit dat steeds meer jongeren in de problemen raken financieel maar ook met het afmaken van hun studie. Hersenen zijn pas rond het 24e  levensjaar uitgegroeid en capabel om overzicht te houden en te kunnen plannen. Tot die tijd blijft het dus behelpen.

Collage of Euro Currency Bank Notes

leer je geldzakelen regelen

Hulptroepen

Gelukkig kun je wél al voor die tijd technieken en methodes aanleren, waar je je hele leven plezier van zult hebben. Dat jongeren opruimen en plannen (net als de meeste volwassenen) geen lolletje vinden, hebben de auteurs feilloos door, zo blijkt uit de cases in het boek. Na een ietwat saaie inleiding waarin het nut van organiseren opruimen en plannen wordt behandeld, ontvouwt zich een uiterst praktisch en onderhoudend boek. Zo behandelen de makers van het boek het hoe en waarom van het opruimen van onze alsmaar toenemende hoeveelheid bezittingen en leert het de lezer het huis(houden) op orde te brengen en te houden. Het plannen van je huishouden en je huiswerk komt aan bod. Evenals het op orde brengen van je administratie en beheren van je financiën, waarbij ze ingaan op welke manier je daarbij keuzes kunt maken.

2% van de jongeren heeft torenhoge schulden

jongeren: torenhoge schulden

Jongeren met schulden

Dit laatste is niet geheel onbelangrijk gezien het feit dat 1 op de 5 jongeren schulden heeft van tenminste 2500 euro. Bij 2% van de jongeren loopt deze schuld zelfs op tot meer dan 25.000 euro. Dit betekent dat er in elke MBO-klas een stuk of vijf jongeren zit met een grote schuld. In de helft van de klassen zit tenminste één persoon met een extreme schuld van minimaal een kwart ton. Het leren maken van een begroting voor je portemonee en keuzes kan dit hoogstens positief beïnvloeden.

Wat het boek je nog meer leert.

Het boek is een volledige basis en zit, zoals je zou verwachten, goed gestructureerd in elkaar. Naast het leren plannen van je huiswerk (en je leven) en verantwoord leren omgaan met geld is het maken van keuzes één van de belangrijkste vaardigheden die we de jeugd van nu kunnen meegeven. Er zijn vele tools, technieken en hulpmiddelen die ons daarbij kunnen helpen, maar we moeten wel leren hoe die te gebruiken. Dit boek geeft een goede aanzet voor de minimale basiskennis, die elk mens in zijn leven mee zou moeten krijgen. Een boek om niet alleen te lezen als je dit op het MBO als verplicht vak krijgt, maar voor iedereen die niet weet waar te beginnen met het op orde brengen van het leven een aanrader.

Alle info over dit boek

Titel: Professional organizing, je leven op orde
Auteurs: Linda Groen, Wendy Zwart-de Peuter, Wijnand Prins
Uitgeverij: Boom –Den Haag
ISBN: 978-90-8974-892-8
Prijs: € 19,00,
Ook verkrijgbaar als e-boek voor € 13,99
Bestellen: In elke reguliere boekhandel of  bij de uitgever
Afbeelding boek Professional organizing je leven op ordeBent u docent en wilt u meer weten?

Voor docenten is er via de uitgever een docentenhandleiding verkrijgbaar met nog meer praktijkvoorbeelden.

Is jouw leven al op orde? – RECENTIE – door Angelique Bouwman, professional Organizer

*******LAATSTE NIEUWS over Professional organizing, je leven op orde*******

Agenda

MP900302939

• 16 januari 2015  Voor juridische docenten is het mogelijk een presentatie van de auteurs over dit onderwerp te volgen op de landelijke docentendag Juridisch van de stichting praktijkleren. Kijk hier voor meer informatie.
  • 3 februari 2015 start serie webinars over organizen in het mbo voor docenten door één van de auteurs. Korting bij aanmelding voor 15 januari: kijk hier voor meer informatie.