Waarom niets doen echt heel effectief is

Een autoalarm blijft maar afgaan, of misschien is het een scooter. De eerste paar keer kijk ik nog of er inderdaad een dief bezig is,  maar wanneer het maar doorgaat…negeer ik het. Wel maakt het me gespannen en ik denk, doe er toch iets aan!

Zo is het ook met dingen die je te binnen schieten. Wanneer je daar iets mee doet op dat moment is dat nuttig. Als het te pas en te onpas is wordt het een stoorzender en negeer je het gewoon. Maar je hebt er wel stress van.

Een goed systeem kan dat ondervangen. Een goed alarm bijvoorbeeld, wat niet zomaar afgaat. Of een adequate reactie van de eigenaar. Zoiets is Getting Things Done voor mij. Het is mijn alarm systeem. Het gaat af wanneer ik er iets mee kan zodat ik direct adequate actie kan ondernemen.

Daarentegen heb ik ook een alarmsysteem wat altijd af gaat. Dat is mijn pijnsysteem. Ik heb een jaar of 35 geleden een ongeluk gehad. Ik negeer het meestal, want het slaat meestal nergens op en ik kan er vrij weinig mee. Vorig jaar ging het echter zo had af dat ik zwaar verdovende pijnstillers nodig had om niet knettergek te worden. Dat was gelukkig tijdelijk en toen dacht ik. Ik moet een beter alarmsysteem. Maarja, dat daar loop je niet even voor naar de winkel. Zou wel handig zijn als dat wel kon.

Er bleek wel nog revalidatie-therapie mogelijk. Na 35 jaar kunnen zenuwen nog zoiets leren als ‘hey, ff dimmen daar’ of ‘stoppen nu’. Een soort nieuwe ‘uitknop’ zeg maar. Het gaat daarbij om balans. Tussen inspanning en ontspanning. Bij mij stond alles zich de hele dag in te spannen. Ook bij dingen die normaal relaxed zijn of als ontspanning gelden kan je lijf zo de kluts kwijt zijn dat het alles uit de kast haalt. Slaat nergens op, maar dat weten mijn spieren niet. Dus dat moet je ze leren. Door die ontspanning op te zoeken. Wat dat dan ook voor mijn lijf is.

Dus ik doe tegenwoordig vaak even niets. Echt niets. Dat geeft mijn parasympatisch zenuwstelsel de kans allerlei stofjes aan te maken zoals groeihormonen. Die zorgen voor ontspanning, herstel en …minder pijn.

Ik herken dat wel, dat door jakkeren. Dat doen ook veel van mijn klanten. Blijkbaar weten die ook niet dat het heel effectief is om af en toe gewoon even helemaal niks te doen. Ook al staat er nog van alles op je to-do lijstje, kan even nietsdoen op dat moment zijn wat de grootste bijdrage levert aan je hoogste doel. Je laadt weer op, komt weer bij, kan weer verder. Daarvoor moet ik meer nee zeggen, afspraken (her-)onderhandelen en zorgen dat ik gezond en uitgerust ben.

Veel mensen moeten vaker even niets doen. Echt tot rust komen, de boel de boel laten. Even ontspannen en herstellen. Dus moet je weten wat je kunt doen en laten en dat dat laten prima is. Want die to-do lijst afkrijgen, dat is echt iets van de vorige eeuw. Dat ga je niet meer meemaken.

Wat wil ik nou echt? Kom achter jouw belangrijkste doelen in deze workshop.
Vaker nee zeggen of je afspraken (her-)onderhandelen met je baas, collega’s, partner of bijvoorbeeld je kinderen? workshop effectief communiceren helpt daarmee.
Wil je ook meer balans in je leven? Maak kennis met w-being en breng lichaam en geest in balans met deze introductieworkshop heb je direct bruikbare tips in handen om te veranderen.
Meer weten over Getting Things Done? volg een training of kom naar de meet-up over gtd-tools [engelstalig].